Otázka č.6
Podílí se na zajištění bezpečnosti žáku při příchodu do školy vedle zaměstnanců školy i další osoby?
Komentář:
Toto zajištění bezpečnosti se týká prostoru před školou a v jejím okolí. Pouze 17 % dotazovaných škol odpovědělo kladně. Pokud dohledy na ranních vstupech stojí v budově školy a prostor před školou je bezpečnostně neošetřen, je dobré, pokud škola při zajištění bezpečnosti žáků při příchodu do školy s někým dalším spolupracuje. Spolupráce s dalšími subjekty je vhodná nejen při ranních vstupech, ale také když děti školu opouštějí, a to především žáci prvního stupně bez doprovodu zákonných zástupců, starších sourozenců nebo prarodičů.
Z auditů škol vyplývá, že řada negativních jevů, jako je šikana se odehrávají nebo mají dozvuky před školou. Pokud se v těchto prostorech pohybuje nějaká „autorita“, je to důležitý prvek prevence. Z auditů máme zmapovány i situace, kdy například parta mladíků čekala na odchody dětí ze školy a „vybírala“ od nich pod pohrůžkou násilí peníze. Nejednalo se o ojedinělý případ. Škola by měla vždy brát v úvahu výši rizika danou například lokalitou ve které se nachází, nebo sousedy v bezprostřední blízkosti školy (například ubytovna).
Zabezpečení vnějších prostor školy je nutné koordinovat se zřizovatelem školy, tedy obcí. Jde například o tzv. službu na přechodech komunikací, kterou většinou zabezpečují strážníci obecní či městské policie anebo pověření pracovníci, kteří mají patřičné proškolení a splňují podmínka zákona o pozemních komunikacích.
Dohled před školou není dle ankety řešen dostatečně a ukazuje na jedno ze slabých míst zajištění bezpečnosti škol a školských zařízení.
Otázka č.7
Podílí se na zajištění bezpečnosti žáku při příchodu i další osoby? – ANO, kdo?
Komentář:
Z 17 % škol jich řada využívá osoby s určitou výší bezpečnostního povědomí a bezpečnostního výcviku. Na činnost asistentů prevence kriminality a bezpečnostního dobrovolníka je možné získat dotaci z MV v rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni. Asistenti prevence kriminality jsou pro tuto službu využíváni zejména v sociálně vyloučených lokalitách obcí, kde dohlížejí na bezpečnost a veřejný pořádek v bezprostřední blízkosti škol a školských zařízení. V některých obcích jsou též využíváni na vlastní dohled nad vstupem žáků do škol. Asistent prevence kriminality je zaměstnancem obce a zároveň i příslušné obecní policie, který též při své preventivní činnosti využívá zejména svou místní a osobní znalost, což je zabezpečení klidného příchodu a odchodu žáků důležité. Stejně mohou působit i Bezpečnostní dobrovolníci.
Spolupráci s Městskou policí jako profesionální bezpečnostní složkou při monitorování prostorů před školou a v jejím okolí před začátkem vyučování, případně po jeho skončení, je vhodný způsobem prevence sociálně patologický jevů, a lze ji školám jen doporučit.
Skladba odpovědí jiné – převažujících 63 % – zahrnuje jakékoliv jiné civilní pracovníky.
Odkazy na další pokračování:
Výstupy z ankety – Otázky č. 1 až 3
Výstupy z ankety – Otázky č. 4 a 5
Výstupy z ankety – Otázky č. 6 a 7
Výstupy z ankety – Otázky č. 8
Výstupy z ankety – Otázka č. 9
V rámci auditů máme zmapovány školy kde se před školou zdržují bezdomovci a žebrají peníze, jiná škola sousedí s ubytovnou zahraničních dělníků a v prostorách školy se nalézají prázdné láhve od alkoholu, injekční stříkačky atd. Přes školou si rodič odchytne cizí dítě s tím, že ubližuje jeho dítěti – to jsou také poměrně často slyšené příběhy. A přímo před školou nebo školní jídelnou se odehrává šikana, kterou si děti točí na mobil. Dohledová služba před školou má své oprávněné místo. Určitě by bylo vhodné se v nějakém průzkumu zaměřit na tuto problematiku samostatně.