Z obsahu pro vás vybíráme ukázky zajímavých článků:
Dohledová služba ve škole
Metodika přináší odpovědi na otázky, které mohou při zvažování zřízení dohledové služby ve škole vyvstat. Obecně můžeme říci, že pracovník dohledové služby ve škole minimalizuje rizika spojená s nebezpečím z venkovního prostředí, zejména s osobami, které vstupují na půdu školy. Pomocí provázaných kapitol a zkušeností z praxe poradí například s vhodným postupem pro výběr pracovníka, sestavením optimální pracovní náplně s přihlédnutím k jednotlivým specifikům dané školy, či přehledně představí možné zdroje financování. Vzhledem k tomu, že metodika byla publikována v roce 2021 nemusí být již některé zdroje pro možnost čerpání finanční podpory dostupné. Současné možnosti podpory konzultujte s místně příslušnou krajskou pobočkou Úřadu práce ČR, odbor zaměstnanosti ČR a EU.
Hravá výuka kybernetické bezpečnosti
Kyberšikana, kybergrooming, sexting. To jsou jen některé z řady nebezpečných aktivit, kterým dnes děti a mladí dospívající čelí. Všechny mají společné to, že jejich hlavní část se odehrává v digitálním světě. I proto je součástí rámcových vzdělávacích plánů také výuka bezpečného chování v digitálním světě a pravidla pro práci s digitálními technologiemi.
Jak mají ale učitelé žáky upozornit na všechny potenciálně nebezpečné aktivity a situace a současně udržet jejich zájem a pozornost? Pomoci může začlenění prvků hry a soutěže, případně využití nástrojů, které se na takovouto výukovou formu přímo zaměřují. Příkladem je nástroj Clashing Teens Security, který je zaměřený na výuku žáků 2. stupně základní školy. Jde o online prostředí, které využívá prvky moderních deskových her a karetních her a ve kterém si žáci mohou vyzkoušet role oběti i agresora, včetně různých obranných strategií.
Vybraná specifika nastavování fyzické bezpečnosti v prostředí veřejných vysokých škol
Nastavit a udržovat systém fyzické bezpečnosti v prostředí veřejné vysoké školy (VVŠ) je opravdovou výzvou i pro zkušené bezpečnostní odborníky. Toto prostředí má mnoho specifik, které je nutné při implementaci bezpečnostních pravidel a opatření dodržet, nelze model bezpečnosti jednoduše převzít a je nutné tvořit jej na míru dané VVŠ. Bezpečnostní manažer se sice může opřít o zkušenosti z prostředí komerčních objektů nebo objektů primárního a sekundárního školství, aplikovaný model však nelze pouze převzít z jiného prostředí, ba dokonce do jisté míry ani z jiné VVŠ. Mimo odborné zkušenosti tak jeho práce vyžaduje notnou dávku kreativity, neortodoxního myšlení, schopnost nacházet řešení tam, kde na první pohled není prostor pro změnu a v neposlední řadě silnou vůli. Prosazování změn k vyšší bezpečnosti je na VVŠ běh na dlouhou trať a lze tak snadno ztratit motivaci. Vysoké školy totiž svými specifiky přináší řadu problémů a výzev, které se pokusím v tomto příspěvku nastínit.
Newsletter 02/2023 ke stažení zde: Newsletter 022023 (staženo 433× )
Další příspěvky ke čtení:
Asociace bezpečná škola úspěšně realizuje desítky seminářů s pozitivním ohlasem – nabídka vzdělávání